Aloita kotisivujen optimointi katsomalla Google Analyticsin kävijälukuja viimeisiltä viikoilta.

Hälytyskellojen pitäisi soida, jos a) sivuston poistumisprosentti on yli 40 % b) aika sivustolla alle 2 min

Esimerkki huonosta kotisivujen optimoinnista.

Esimerkki huonosti optimoiduista mobiilisivuista. Korkea poistumisprosentti mobiilissa.

Jos sivustosi on yli kolme vuotta vanha, todennäköisesti sitä ei ole optimoitu responsiivisesti. Tästä syystä sisältö ei skaalaudu oikein pienelle näytölle, sitä jää näyttämättä ja käyttö on hankalaa. Tämä johtaa korkeaan poistumisprosenttiin ja lyhyeen aikaan sivustolla.

1. Sivuston parantamisen voi aloittaa kuvien ja tekstin tarkastelusta. Onko fontin koko sopiva? Ovatko kuvat havainnollisia ja tekstiin sopivia? Löytääkö käyttäjä hakemansa?

2. Kun perusasiat on kunnossa, voidaan aloittaa hakukoneoptimointi. Valitaan enintään 2-3 avainsanaa, jolla hakukoneissa halutaan nousta. Yhdistetään jokaiseen avainsanaan jokin adjektiivi, jota hakijat voisivat kuvitella hakevansa (kilpailu pelkillä avainsanoilla vaikeaa lyödä).

Esim. hiihtokeskus Lappi > hiihtokeskus Lappi lapsille

Hissiliput > halvat hissiliput

Lisätään nämä termit otsikkoon ja kirjoitetaan sisältöä termien pohjalta. On paljon tehokkaampaa keskittyä muutamaan hakusanaan kuin yrittää nousta kymmenillä avainsanoilla.

3. Kuvien lisääminen Liitetään mukaan kuvia, jotka on nimetty avainsanojen mukaan, esim. Hiihtokeskus-Lappi.jpg.

4. Takaisinlinkitysten tekeminen Kaiken päätteeksi pyydetään vielä muutama taksisinlinkitys esimerkiksi aiheeseen sopivasta harrasteblogista, yhteistyökumppaneiden sivuilta tai paikallisesta palveluhakemistosta.

Kysy lisää myös kotisivupalveluistamme ja ota yhteyttä.